Lønnssamtale

Skjemaet «Lønnssamtale» er systemstøtte for å planlegge, gjennomføre og dokumentere en samtale om kompetanse, ansvar, lønn og karriereutvikling, sett i lys av den lokale lønnspolitikken. Samtalen er ikke en forhandling om lønn, men et bidrag til forventningsavklaring og god dialog om lønnsutvikling. 

Oversikt over stegene 

Skjemaet har et enkelt rutingskart i øverste seksjon. Det er kun to steg i prosessen, hvor det første steget er det samme fra skjemaet er opprettet til samtalen er gjennomført.   

Både leder og medarbeider kan opprette skjemaet for lønnssamtale. Begge har tilgang til hver sin seksjon hvor de kan legge inn sine notater/forberedelser til samtalen. Her kan medarbeider gi sine tilbakemeldinger og begrunnelser. Leder har ansvar for å kalle inn til samtalen samt oppsummere og bekrefte gjennomført samtale. Fullført skjema er tilgjengelig for både leder og medarbeider i mappen «Fullført» under «Skjema for medarbeiderutvikling».

Opprette skjema

Skjemaet opprettes fra menypunktet «Skjema for medarbeiderutvikling»

1. Fra menyen klikker du på «Opprett nytt skjema»:

2. Velg skjematype «Lønnssamtale»:

3. Velg deg selv eller de(n) du eventuelt har personalansvar for:

Skjermbilde av hvor man velger personer
Skjermbilde av hvor man velger personer

4. Gjør eventuelle endringer på datoene for evalueringsperiode og forfallsdato:

Skjermbilde av evalueringsperiode for skjema
Skjermbilde av evalueringsperiode for skjema

Forberedelse lønnssamtale

Skjemaet har en egen seksjon for Leders vurdering. Denne er kun synlig for leder frem til skjemaet er fullført, først da blir seksjonen synlig for begge. Medarbeider har en tilsvarende seksjon for forventninger og begrunnelse. I tillegg er det en seksjon for oppsummering fra samtalen, som er synlig for begge, men kun tilgjengelig for leder å redigere.

Skjermbilde av introduksjonstekst
Skjermbilde av introduksjonstekst

NB! Leder og medarbeider kan ikke ha skjemaet åpent samtidig. Det er viktig å bruke «Lagre og lukk»-knappen når du skal lukke skjemaet, ellers kan følgende feilmelding oppstå:

Oppsummering og fullføring

Når samtalen er gjennomført, legger leder inn dato for samtalen og skriver en oppsummering i kommentarfeltet. Merk at det som legges inn blir synlig for begge parter når skjemaet lagres, også før det sendes videre til fullført-status.

1. Leder legger inn dato og oppsummering:

Skjermbilde av oppsummering fra samtalen
Skjermbilde av oppsummering fra samtalen

2. Leder fullfører skjemaet ved å klikke på «Bekreft gjennomført samtale» nederst til høyre:

Skjermbilde av bekreftelse av gjennmomført samtale
Skjermbilde av bekreftelse av gjennomført samtale

3. Medarbeider mottar en e-post om at samtalen er fullført og skjemaet blir tilgjengelig for medarbeider og leder i mappen «Fullført» under «Skjema for medarbeiderutvikling»:

Skjermbilde av ikke arkivert skjema
Skjermbilde av ikke arkivert skjema

4. For mer informasjon om skjemaet, revisjonsspor og lignende, vil du finne dette ved å klikke på ikonet under «Handling»:

Skjermbilde av informasjonsspor
Skjermbilde av informasjonsspor
Oppdatert: 9. desember 2024

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.