Skjemaet «Lønnssamtale» er systemstøtte for å planlegge, gjennomføre og dokumentere en samtale om kompetanse, ansvar, lønn og karriereutvikling, sett i lys av den lokale lønnspolitikken. Samtalen er ikke en forhandling om lønn, men et bidrag til forventningsavklaring og god dialog om lønnsutvikling.
Oversikt over stegene
Skjemaet har et enkelt rutingskart i øverste seksjon. Det er kun to steg i prosessen, hvor det første steget er det samme fra skjemaet er opprettet til samtalen er gjennomført.
Både leder og medarbeider kan opprette skjemaet for lønnssamtale. Begge har tilgang til hver sin seksjon hvor de kan legge inn sine notater/forberedelser til samtalen. Her kan medarbeider gi sine tilbakemeldinger og begrunnelser. Leder har ansvar for å kalle inn til samtalen samt oppsummere og bekrefte gjennomført samtale. Fullført skjema er tilgjengelig for både leder og medarbeider i mappen «Fullført» under «Skjema for medarbeiderutvikling».
Opprette skjema
Skjemaet opprettes fra menypunktet «Skjema for medarbeiderutvikling»
1. Fra menyen klikker du på «Opprett nytt skjema»:
2. Velg skjematype «Lønnssamtale»:
3. Velg deg selv eller de(n) du eventuelt har personalansvar for:
4. Gjør eventuelle endringer på datoene for evalueringsperiode og forfallsdato:
Forberedelse lønnssamtale
Skjemaet har en egen seksjon for Leders vurdering. Denne er kun synlig for leder frem til skjemaet er fullført, først da blir seksjonen synlig for begge. Medarbeider har en tilsvarende seksjon for forventninger og begrunnelse. I tillegg er det en seksjon for oppsummering fra samtalen, som er synlig for begge, men kun tilgjengelig for leder å redigere.
NB! Leder og medarbeider kan ikke ha skjemaet åpent samtidig. Det er viktig å bruke «Lagre og lukk»-knappen når du skal lukke skjemaet, ellers kan følgende feilmelding oppstå:
Oppsummering og fullføring
Når samtalen er gjennomført, legger leder inn dato for samtalen og skriver en oppsummering i kommentarfeltet. Merk at det som legges inn blir synlig for begge parter når skjemaet lagres, også før det sendes videre til fullført-status.
1. Leder legger inn dato og oppsummering:
2. Leder fullfører skjemaet ved å klikke på «Bekreft gjennomført samtale» nederst til høyre:
3. Medarbeider mottar en e-post om at samtalen er fullført og skjemaet blir tilgjengelig for medarbeider og leder i mappen «Fullført» under «Skjema for medarbeiderutvikling»:
4. For mer informasjon om skjemaet, revisjonsspor og lignende, vil du finne dette ved å klikke på ikonet under «Handling»: