Bekrivelse av roller og ansvarsgrupper i introduksjons- og fratredelsesprogrammet i DFØ HR.
ROLLER
Systemrollen en bruker får tildelt, er styrende for hva denne kan se og gjøre på hvilke ansatte i DFØ HR. Bestilling av systemroller må gjøres av ansatte i virksomheten som har tilgang til Kundesenter på nett.
Onboarding assistent
Rolle som tildeles til ansatte som skal bistå i introduksjonsprogramprosessen, men kun skal ha tilgang til de spesifikke oppgavene de får tildelt. Oppgaven får de tildelt enten ved å være medlem i ansvarsgruppen «onboardingassistent», eller ved at en oppgave eller ett sjekkliste element blir delegert enkeltvis til denne ansatte. Når rollen tildeles en ansatt, legges den ansatte samtidig inn i ansvarsgruppen som også heter Onboardingassistent (ONBASS ).
Rollen må bestilles.
Onboarding koordinator
Rolle som tildeles til ansatt som skal ha ansvar for fratredelsesprogrammet i Onboardingmodulen. Rollen gir tilgang til å se og behandle alle oppgaver for alle ansatte som er i ett fratredelsesprogram.
Rollen må bestilles.
Onboarding admin
Rolle som tildeles til ansatt som skal ha ansvar for det kundespesifikke innholdet i Onboardingmodulen. De som skal ha rollen må også ha fått tildelt onboarding coordinator rollen. Rollen gir tilgang til å vedlikeholde e-postmaler, ansvarsgrupper og introduksjonsprogramoppgaver.
Rollen må bestilles.
Onboardee
Rolle som tildeles nyansatt når introduksjonsprogram startes. Gir den nyansatte tilgang til å se og utføre egne tildelte oppgavene i introduksjonsprogrammet.
Rollen tildeles automatisk.
Leder
Rolle som innehas av personen som står som ansettelsesleder i introduksjonsprogrammet for den nyansatte. Har tilgang til alle introduksjon -og fratredelsesoppgaver for egne ansatte.
Rollen tildeles automatisk
Offboardingkoordinator
Rolle som tildeles til ansatt som skal ha ansvar for fratredelsesprogrammet i Onboardingmodulen. Rollen gir tilgang til å se og behandle alle oppgaver for alle ansatte som er i ett fratredelsesprogram.
Rollen må bestilles.
ANSVARSGRUPPER
Ansvarsgrupper er grupper av ansatte som kan motta oppgaver som skal utføres i introduksjons – og fratredelsesprogram. Ansvarsgruppene som er beskrevet under er inkludert i Statens Standard. Kunder kan selv opprette flere ansvarsgrupper og gi tilhørighet til gruppen til de ansatte som de ønsker.
De ansatte som gis tilhørighet til gruppen, må i tillegg tildeles en rolle som gir tilgang til å utføre oppgaver.
Manager
Gruppe av ansatte som har rollen leder. Tilhørighet opprettes automatisk.
Onboardingkoordinator
Gruppe av ansatte som har fått tildelt rollen onboardingkoordinator. Alle medlemmer av gruppen vil motta oppgaver der ansvarlig gruppe er definert til å være onboardingassistent.
Onboardingassistent
Gruppe av ansatte som har fått tildelt rollen onboardingassistent. Alle medlemmer av gruppen vil motta de oppgavene der ansvarlig gruppe er satt til å være onboardingassistent.
Onboardee
Gruppe bestående av alle nyansatte. Tilhørighet opprettes automatisk når introduksjonsprogrammet starter for en nyansatt.