Forsinket oppstart på kontrakten.
Virksomhetene som er omfattet av avtalen, har stått uten avtale på PC-utstyr i påvente av kontraktsignering. Virksomhetene har vist stor forståelse og vært tålmodige mens de har ventet på at fellesavtalen skal inngås. Årsaken til den lange tidsperioden siden meddelelse skyldes begjæring om midlertidig forføyning og rettens behandling av søksmålet. Oslo Tingrett ga Staten medhold i sine anførsler, og kontraktene er nå signert.
Avtalen trådte i kraft 27. mars 2023, og vil dekke deltakende virksomheters behov for PC-utstyr i inntil 4 år. Avtalen består av to delkontrakter, med tre innstilte leverandører i hver av delkontraktene.
Delkontrakt 1, som omhandler kjøp av PC-klienter, PC-skjermer og tilleggsutstyr, vil ha Atea som hovedleverandør, med Advania Norge AS og Dustin Norway AS som øvrige leverandører.
Delkontrakt 2, som omhandler kjøp av Mac og tilleggstjenester, vil ha Dustin Norway AS som hovedleverandør, med Atea AS og Techstep Norway AS som øvrige leverandører.
Avtalen har stilt høye ytelseskrav og strenge miljøkrav til PC-klienter, PC-skjermer og øvrig utstyr som utgjør standardsortimentene på delkontraktene. Det er oppnådd god konkurranse som har sikret gode produkter til svært gunstige betingelser.
Les mer om fellesavtale for PC-utstyr.