Hopp til hovedinnhold
Nyhetsbrev fra Statens innkjøpssenter september 2024

Nyhetsbrev fra Statens innkjøpssenter september 2024

Få med deg Statens innkjøpsforum 13. november på Hotel Bristol

Statens innkjøpsforum er et årlig, uformelt arrangement for alle som er omfattet av og jobber med de statlige fellesavtalene. Forumet tilbyr en arena for erfaringsutveksling og engasjement rundt fellesavtalene.  

Forumet vil gi deg en oppdatering på hva som foregår hos Statens innkjøpssenter. Du får mer innsikt i kontraktsoppfølging, samt forståelse av rolle- og ansvarsfordeling mellom Statens innkjøpssenter og dere som brukere av avtalene. Vi går også gjennom sentrale problemstillinger og ofte stilte spørsmål knyttet til de ulike fellesavtalene.

Meld deg på forumet og se programmet på dfo.no

Statens innkjøpssenter inngår kontrakt om multifunksjonsmaskiner, printere og skannere

Kontraktinngåelsen for den statlige fellesavtalen for multifunksjonsmaskiner, printere og skannere med tilhørende tjenester og løsninger har vært utsatt fordi en tilbyder begjærte midlertidig forføyning som forhindret Statens innkjøpssenter i å inngå avtale. 

Avtalene kan nå inngås, og trådte i kraft 18. september 2024. Fellesavtalen legger til rette for en maskinpark av høy kvalitet, som sikrer et moderne, sikkert og effektivt system for utskrift, skanning og kopiering på tvers av maskinparken for de 170 virksomhetene på avtalen. 

Les hele saken på anskaffelser.no

Ny handlingsplan for IKT-kategorien

Våren 2024 har Statens innkjøpssenter laget ny handlingsplan for perioden 2025–2027 med mål om å ivareta og utvide IKT-porteføljen.  

Vi har fått innspill fra både markedsaktører og behovshavere og brukere av fellesavtaler. Bidragsytere har vært Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS), Politiets fellestjenester, Statsforvalterens fellestjenester, NAV, Skatteetaten, Statens vegvesen, Tolletaten, Arbeidstilsynet, Veterinærinstituttet, Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM), Statens havarikommisjon, Kulturdirektoratet og Justervesenet. 

I handlingsplanen foreslår vi en rekke tiltak knyttet til forvaltningen av dagens portefølje av fellesavtaler. Det er også foreslått tiltak knyttet til fleksibilitet i IKT-avtalene og kommunikasjonstiltak ut mot IKT-miljøene i virksomhetene.

Les mer på anskaffelser.no om utarbeidelsen av handlingsplanen

Ny statlig fellesavtale om kjøp av reisebyråtjenester

Statens innkjøpssenter er i gang med en gjenanskaffelse av reisebyråtjenester som skal være gjeldende fra 12. juni 2025. Konkurransestrategien er godkjent, og det sendes ut utkast til konkurransedokumenter i oktober 2024, hvor virksomhetene oppfordres til å lese dokumentene godt og vurdere fravalg.

Les mer på anskaffelser.no

Ny fellesavtale om kjøp av kurs- og konferansetjenester i Norge kommer i oktober

Statens innkjøpssenter mottok totalt 74 tilbud på 375 kurs- og konferansetjenester i tilbudskonkurransen om de statlige fellesavtalene om kjøp av kurs- og konferansetjenester i Norge.  

En svært omfattende evalueringsprosess pågår som har medført forsinkelser fra tidligere kommunisert fremdriftsplan. Tildeling av kontrakter til valgte leverandører planlegges i løpet av oktober. Dette innebærer at signering av kontrakt og implementering vil skje i løpet av november.

Les mer på anskaffelser.no

Denne e-posten ble sendt fra Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ).

Avslutt abonnement | Personvernerklæring | Andre nyhetsbrev fra DFØ

Har du spørsmål om denne e-posten, ta kontakt med nettredaksjon@dfo.no.