Kapittel

5. Bytte av rammeavtalebank

Dersom virksomheten skal gjøre avrop hos en ny bank, må virksomheten forberede bankbytte.

Bankbytte vil blant annet innebære at virksomheten må:

  • opprette arbeidskontoer i ny bank og avvikle arbeidskontoer i gammel bank i henhold til punkt 6.1
  • opprette ny kontokobling mellom nye arbeidskontoer og virksomhetens oppgjørskontoer i Norges Bank i henhold til punkt 6.2. Kontokobling mellom oppgjørskontoer og arbeidskontoer som avsluttes må avvikles.
  • etablere nye avtaleforhold med banken, herunder opprette nettbankavtale.
  • etablere nye fullmakter i nettbank, herunder disponenter på kontoer
  • inngå avtale om omnummerering fra gammelt til nytt innbetalingskontonummer
  • vurdere om det vil være behov for opplæring i nye systemer, herunder nettbank
  • vurdere behovet for nye rutiner, for eksempel knyttet til utenlandsbetalinger
  • vurdere behovet for å gi leverandører informasjon om endrede kontonummer. Dette gjelder for eksempel virksomheter som benytter betalingsterminaler, og som må gi informasjon om endrede kontonummer til terminalleverandører og kortinnløsere
  • vurdere behovet for å oppdatere kundeinformasjon med hensyn til nye kontonumre, som for eksempel på virksomhetens nettsider og fakturablanketter

5.1. Virksomheter som er kunde i DFØ

Dersom virksomheten er kunde hos DFØ og ikke har egne økonomisystemer som utveksler betalingsmeldinger med banken, må virksomheten sende utfylt kontokoblingsskjema til DFØ.

5.2. Virksomheter som ikke er kunde i DFØ

Dersom virksomheten ikke er kunde hos DFØ eller er kunde i DFØ men har eget økonomisystem som utveksler betalingsmeldinger med banken, må virksomheten i tillegg:

  • etablere teknisk grensesnitt mellom virksomhetens system og bankenes system i henhold til rammeavtalens vedlegg 6
  • teste bankens løsninger mot virksomhetens egne systemer før avropet trer i kraft
  • oppdatere faste registre i eget økonomisystem
Oppdatert: 23. mai 2022

Veileder: Virksomhetens gjennomføring av minikonkurranse ved avrop på rammeavtalene om betalings- og kontoholdstjenester for staten

Skriv ut / lag PDF

Forord

1. Innledning

1.1. Bakgrunn

1.2. Formålet med veilederen

1.3. Aktiviteter og tidsfrister for avropsprosessen

1.4. Rammeavtalebankenes kontaktpunkter i avropsprosessen

2. Om rammeavtalene

2.1 Rammeavtalenes omfang

2.1.1. Virksomheter som har behov for å benytte betalings- og kontoholdstjenester som ikke er omfattet av rammeavtalene

2.2. Tilleggsavtalene

2.2.1. Tilleggsavtale for valutakontoer

2.2.2. Tilleggsavtaler for henholdsvis utbetalinger knyttet til statslån og betalinger knyttet til rentebytteavtaler

2.3. Rammeavtalenes varighet

2.4. Innskudd som skal holdes utenfor statens konsernkonto

3. Virksomhetens gjennomføring av minikonkurranse

3.1 Generelt om minikonkurransen

3.2. Tilgang til rammeavtalene og DFØs evalueringsmodell

3.3. Virksomhetens henvendelse til rammeavtalebankene

3.3.1. Nærmere om bruk av KGV

3.3.2. Krav til innhold i virksomhetens henvendelse til rammeavtalebankene

3.3.3. Virksomhetens produkttabell – eksempel

3.3.4. Bankenes frist til å svare på henvendelsen

3.4. Virksomhetens behandling av svar fra rammeavtalebankene

3.5. Virksomhetens tildelingskriterier ved valg av rammeavtale

3.6. Virksomhetens tildelingskriterier ved valg av tilleggsavtale for valutakontoer

3.7. Bruk av DFØs evalueringsmodell og vurdering av tildelingskriteriene

3.7.1. Vurdering med hensyn til tildelingskriteriet for pris

3.7.1.1. Beregning av transaksjonskostnader

3.7.1.2. Beregning av faste gebyrer

3.7.1.3. Beregning av vekslingsmarginer

3.7.1.4. Bruk av administrasjonsgebyr ved bankbytte

3.7.1.5. Oppsummering estimerte kostnader

3.7.2. Vurdering av kvalitet

3.7.2.1. Vekting av underliggende kriterier i evalueringsmodellen

3.7.2.2. Beregning av poeng for underliggende kriterier

3.7.3. Samlet vurdering av kvalitet og pris

3.8. Avtale med flere banker

3.9. Valg av bank og avslutning av avropsprosessen

3.9.1. Anskaffelsesprotokoll

3.9.2. Meddelelse om valg av rammeavtalebank

3.9.3. Avslutning av avropsprosessen

3.9.4. Offentlighet

4. Utfylling av avropsskjemaer

4.1 Avropsskjema

4.2. Hvem som foretar avrop

4.3. Omtale av de enkelte punktene i malene for avrop

4.4. Oppfølging av avropet på rammeavtale

4.5. Endringer av et foretatt avrop

5. Bytte av rammeavtalebank

5.1. Virksomheter som er kunde i DFØ

5.2. Virksomheter som ikke er kunde i DFØ

6. Opprettelse og avvikling av arbeidskontoer og krav til kontokoblinger

1.1. Opprettelse og avvikling av arbeidskontoer

1.2. Endring av kontokobling

Vedlegg

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.