Kapittel

1. Innledning

Her får du informasjon om bakgrunn for avtalene, aktiviteter og tidsfrister for avropsprosessen og kontaktinformasjon til bankene.

1.1. Bakgrunn

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har den 10. mai 2022 inngått nye rammeavtaler om betalings- og kontoholdstjenester for staten. Det er også inngått tilleggsavtaler for hhv. valutakontoer, utbetalinger knyttet til statslån og betalinger knyttet til rentebytteavtaler. Rammeavtaler og tilleggsavtaler for valutakontoer er inngått med følgende to banker:

  • DNB Bank ASA
  • Nordea Bank Abp. filial Norge

For tilleggsavtalene for henholdsvis utbetalinger knyttet til statslån og betalinger knyttet til rentebytteavtaler, er det kun inngått avtale med DNB Bank ASA.

Det er obligatorisk for virksomhetene å benytte rammeavtalene med tilhørende tilleggsavtaler. Dette er i henhold til bestemmelser om økonomistyring i staten (økonomibestemmelsene) punkt 3.7.1.

Alle virksomheter skal være over på de nye avtalene innen 1. desember 2022. Årsaken til dette er at et eventuelt bankbytte ved årsskiftet kan medføre økt risiko for feil i regnskapsavslutningen, og at gjeldende rammeavtaler for betalings- og kontoholdstjenester utløper 31.12.2022.

Alle virksomheter skal foreta avrop (bestilling) på avtalene gjennom minikonkurranse eller direkte avrop. Virksomhetenes gjennomføring av minikonkurranse skal skje i tråd med det som er beskrevet i denne veilederen, inklusive bruk av obligatoriske maler som følger som vedlegg til veilederen.

Virksomhetene som skal gjøre direkte avrop er en forhåndsdefinert gruppe som har gitt DFØ fullmakt til å foreta valg av bank på vegne virksomheten. Direkte avrop innebærer at virksomheten skal gjøre avrop hos den rammeavtalebanken som DFØ har valgt for virksomheten. Virksomheter som skal gjøre direkte avrop skal ikke følge denne veilederen, men vil få egen informasjon om hvordan de skal gjøre avrop.

Ved avtaleinngåelse har DFØ sendt brev med informasjon om valg av rammeavtalebanker til alle departementene og virksomhetene. Informasjonen er også lagt ut på våre nettsider Betalingsformidling og konsernkonto | DFØ (dfo.no).

1.2. Formålet med veilederen

Formålet med denne veilederen er å bidra til at virksomhetene:

  • gjennomfører avropsprosessen i henhold til regelverket om offentlige anskaffelser
  • realiserer gevinstene ved de nye rammeavtalene om betalings- og kontoholdstjenester

Veilederen omhandler følgende tema:

  • informasjon om rammeavtalenes omfang og varighet (omtalt i punkt 2)
  • beskrivelse av hvordan virksomhetene skal gjennomføre minikonkurransen (omtalt i punkt 3)
  • regler for opprettelse og avvikling av arbeidskontoer og krav til kontokoblinger (omtalt i punkt 4)
  • utfylling av avropsskjemaer (omtalt i punkt 5)

1.3. Aktiviteter og tidsfrister for avropsprosessen

Det er viktig at virksomheten kommer raskt i gang med avropsprosessen. I tabellen nedenfor fremgår det av første kolonne de enkelte aktivitetene virksomheten skal gjennomføre i avropsprosessen med minikonkurranse. I andre kolonne er det vist til hvor i veilederen aktivitetene er nærmere beskrevet. I tredje kolonne i tabellen er det vist til tidsløpet for aktivitetene.

Hensikten med å oppgi tidsløpet er å synliggjøre at virksomheten må sette av tilstrekkelig med tid til å gjennomføre avropsprosessen. Enkelte større virksomheter kan ha behov for mer tid enn det som er angitt i tabellen, mens mindre virksomheter kan ha behov for mindre tid. Virksomheten kan gjerne gjennomføre aktivitetene tidligere enn det som fremgår av tabellen.

AktivitetOmtalt i veilederenTidsløpet
1. Virksomheten sender forespørsel til DFØ om å få tilgang til rammeavtalene inklusive alle vedlegg og tilleggsavtalerPunkt 3.2Innen 1. september 2022
2. Virksomheten sender brev til samtlige rammeavtalebanker (1)Punkt 3.3, 3.3.1, 3.3.2, 3.3.3
Vedlegg 2
Så snart som mulig etter at virksomheten har fått tilgang til avtalene, og innen medio september 2022
3. Bankenes frist til å svare virksomhetene (2)Punkt 3.3.4Minimum 15 virkedager etter at brev er sendt fra virksomheten (2)
4. Virksomheten har vurdert rammeavtalene og svar fra bankene, og velger bank det skal inngås avrop med og eventuelt avrop på tilleggsavtalenePunkt 3.5, 3.6, 3.7 og 3.8Innen medio oktober 2022
5. Virksomheten dokumenterer sitt valg av bank(er) gjennom en protokollPunkt 3.9.1
Vedlegg 3
Innen medio oktober 2022
6. Virksomheten skriver brev til begge bankene og informerer om valgt bank1Punkt 3.9.2Innen medio oktober 2022
7. Virksomheten og banken signerer avrop (med vedlegg) på rammeavtalene og eventuelt tilleggsavtalerPunkt 3.9.3 og 4
Vedlegg 4 og 5
Innen utgangen av oktober 2022
8. Virksomheten gjennomfører testing med den valgte banks løsninger mot virksomhetens egne systemer. Dette skjer ved bankbytte eller ved bruk av nye tjenester.Punkt 5I løpet av de første ukene i november 2022
9. Virksomheten sender kontokoblingsskjema til Norges Bank og rammeavtalebank. Dette gjelder kun ved bankbytte og opprettelse av nye arbeidskontoer.Punkt 6
Vedlegg 4
(vedlagt konto- koblingsskjema)
Innen medio november 2022
10. Virksomheten har mottatt bekreftelse på at kontokobling er opprettet. Dette gjelder kun ved bankbytte og opprettelse av nye arbeidskontoer.Punkt 6.2Innen utgangen av november 2022
11. Virksomheten skal være over på de nye rammeavtalene1. desember 2022

(1) DFØ anbefaler alle virksomheter å benytte elektronisk konkurransegjennomføringsverktøy (KGV) i avropsprosessen,
(2) Virksomheten kan ikke gi banken kortere frist enn 15 virkedager

Virksomheten trenger ikke å si opp avrop på rammeavtalen og tilleggsavtaler datert den 5. juni 2018, da disse avropene har samme varighet som rammeavtalene og tilleggsavtalene og utløper 31. desember 2022.

Dersom virksomheten av ulike årsaker ikke kommer over på ny rammeavtale innen utløpsdatoen for dagens rammeavtaler, må virksomheten i utgangspunktet inngå en midlertidig avtale med gammel bankforbindelse. Virksomheten vil i en slik situasjon være helt avhengig av at gammel bankforbindelse vil inngå en midlertidig avtale med virksomheten, og i tillegg kan banken kreve å få dekket eventuelle merkostnader. En midlertidig avtale kan også være en ulovlig direkte anskaffelse.

1.4. Rammeavtalebankenes kontaktpunkter i avropsprosessen

BankOrganisasjons-nummerPostadresseE-post
DNB Bank ASA984851006DNB Treasury Management, M-16
PB 1600 Sentrum
0021 Oslo
skk@dnb.no
Nordea Bank Abp. filial Norge920058817Nordea Bank Abp. filial Norge
Att: Cash Management
Postboks 1166 Sentrum
0107 Oslo
SKK@nordea.com
Oppdatert: 27. mai 2022

Veileder: Virksomhetens gjennomføring av minikonkurranse ved avrop på rammeavtalene om betalings- og kontoholdstjenester for staten

Skriv ut / lag PDF

Forord

1. Innledning

1.1. Bakgrunn

1.2. Formålet med veilederen

1.3. Aktiviteter og tidsfrister for avropsprosessen

1.4. Rammeavtalebankenes kontaktpunkter i avropsprosessen

2. Om rammeavtalene

2.1 Rammeavtalenes omfang

2.1.1. Virksomheter som har behov for å benytte betalings- og kontoholdstjenester som ikke er omfattet av rammeavtalene

2.2. Tilleggsavtalene

2.2.1. Tilleggsavtale for valutakontoer

2.2.2. Tilleggsavtaler for henholdsvis utbetalinger knyttet til statslån og betalinger knyttet til rentebytteavtaler

2.3. Rammeavtalenes varighet

2.4. Innskudd som skal holdes utenfor statens konsernkonto

3. Virksomhetens gjennomføring av minikonkurranse

3.1 Generelt om minikonkurransen

3.2. Tilgang til rammeavtalene og DFØs evalueringsmodell

3.3. Virksomhetens henvendelse til rammeavtalebankene

3.3.1. Nærmere om bruk av KGV

3.3.2. Krav til innhold i virksomhetens henvendelse til rammeavtalebankene

3.3.3. Virksomhetens produkttabell – eksempel

3.3.4. Bankenes frist til å svare på henvendelsen

3.4. Virksomhetens behandling av svar fra rammeavtalebankene

3.5. Virksomhetens tildelingskriterier ved valg av rammeavtale

3.6. Virksomhetens tildelingskriterier ved valg av tilleggsavtale for valutakontoer

3.7. Bruk av DFØs evalueringsmodell og vurdering av tildelingskriteriene

3.7.1. Vurdering med hensyn til tildelingskriteriet for pris

3.7.1.1. Beregning av transaksjonskostnader

3.7.1.2. Beregning av faste gebyrer

3.7.1.3. Beregning av vekslingsmarginer

3.7.1.4. Bruk av administrasjonsgebyr ved bankbytte

3.7.1.5. Oppsummering estimerte kostnader

3.7.2. Vurdering av kvalitet

3.7.2.1. Vekting av underliggende kriterier i evalueringsmodellen

3.7.2.2. Beregning av poeng for underliggende kriterier

3.7.3. Samlet vurdering av kvalitet og pris

3.8. Avtale med flere banker

3.9. Valg av bank og avslutning av avropsprosessen

3.9.1. Anskaffelsesprotokoll

3.9.2. Meddelelse om valg av rammeavtalebank

3.9.3. Avslutning av avropsprosessen

3.9.4. Offentlighet

4. Utfylling av avropsskjemaer

4.1 Avropsskjema

4.2. Hvem som foretar avrop

4.3. Omtale av de enkelte punktene i malene for avrop

4.4. Oppfølging av avropet på rammeavtale

4.5. Endringer av et foretatt avrop

5. Bytte av rammeavtalebank

5.1. Virksomheter som er kunde i DFØ

5.2. Virksomheter som ikke er kunde i DFØ

6. Opprettelse og avvikling av arbeidskontoer og krav til kontokoblinger

1.1. Opprettelse og avvikling av arbeidskontoer

1.2. Endring av kontokobling

Vedlegg

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.