Kapittel

Andre føringer og prioriterte tiltak i 2021

I dette kapittelet gir vi en nærmere omtale av utvalgte føringer og prioriterte tiltak i 2021.

3.7.1 Helhetlig utvikling av DFØs fagområder

I 2020 ble DFØ styrket ved overføring av fagområdene ledelse, utredning og analyse, organisering, arbeidsgiverstøtte i staten og offentlige anskaffelser. Fra 1. februar 2021 iverksatte vi en ny organisasjonsstruktur i divisjon for styring, organisering og ledelse. Organiseringen legger godt til rette for bedre samordning og samarbeid på tvers mellom fagområdene, både i divisjonen og med øvrige deler av DFØ. Vi har også opprettet en enhet for offentlig ressursbruk som har oppgaver som forutsetter samordning og samarbeid på tvers i divisjonen, se omtale i avsnittet «Produksjon og bruk av data for effektiv ressursbruk» og «Bedre bruk av offentlige ressurser» i kapittel 3.3.9, «Prioriterte tiltak».

DFØ har i løpet av året arbeidet videre med å utvikle divisjonen. Lange perioder med hjemmekontor har gitt begrensninger, men vi har i perioder med færre restriksjoner utnyttet mulighetene til å styrke samarbeidet på tvers av fagområder og bygge felles kultur. Helhetlig utvikling skjer også gjennom operativt samarbeid, faglig diskurs, utvikling av tjenester og gjennomføring av oppdrag. Vi opplever at tverrfaglig samarbeid beriker og hever kvaliteten på arbeid og leveranser.

På fagområdet for offentlige anskaffelser har vi videreført og etablert nye samarbeidsarenaer med de øvrige divisjonene i DFØ. Dette gjelder blant annet innenfor statistikk og analyse av data og styringsinformasjon. Det er også etablert et tverrfaglig samarbeid om digitalisering knyttet til innkjøps- og regnskapsprosesser, der gjenbruk og analyse av fakturadata og miljødata samt brukeropplevelser står sentralt.

DFØ vil også i 2022 prioritere å videreføre arbeidet med helhetlig utvikling av de nye fagområdene. Vi har gjennom ny organisering og flere ulike aktiviteter lagt et godt grunnlag for dette. Samtidig er det et langsiktig arbeid å bygge en felles kultur og etablere nye samarbeidsflater.

3.7.2 Statlig støtte til personer uten bankkonto

Banknæringen endret i 2020 regelverket for heving av Giro utbetalinger i kontanter. I tillegg ble banktjenester gjennom postkontor og Post i butikk avviklet. Banktilbudet i Postens nett ble erstattet av Kontanttjenester i butikk. Dette medførte at staten fikk problemer med å utbetale penger til personer som ikke har bankkonto.

DFØ har fullmakt til å forhandle med banknæringen om en ny løsning for statlige betalinger til personer uten bankkonto. DFØ har også ansvaret for å forvalte inngått avtale og statens bruk av betalingskortløsningen som tilbys av DNB. DFØ har i 2021 arbeidet for å gjøre betalingskortløsningen tilgjengelig for statlige virksomheter med permanent behov. I tillegg har vi arbeidet med å legge til rette for at DFØ kan gjennomføre utbetalinger på vegne av virksomheter med sporadiske eller enkeltstående behov.

Etter dialog med DFØ iverksatte bankene v/Bits et prosjekt for å avklare om de kunne tilby en sektorløsning som kan benyttes ved betaling til personer uten konto. I prosjektets rapport ble det konkludert med at bankene ikke kan tilby Betalingskortet som sektorløsning, fordi løsningen med betalingskort var i strid med hvitvaskingsreglene. Problemstillingen om at betalingskortet er i strid med hvitvaskingsreglene ble løst ved en unntaksbestemmelse, jf. hvitvaskingsforskriften § 4-2a. Dialogen med bankene om det kan lages en sektorløsning ved betaling til personer uten bankkonto vil fortsette i 2022.

Arbeids- og velferdsetaten, Skatteetaten, Helseøkonomiforvaltningen (Helfo) og Husbanken benytter løsningen. Det er tilrettelagt for at DFØ kan utstede Betalingskort på vegne av statlige virksomheter som har sporadiske og enkeltstående behov.

Ved utgangen av 2021 var det 5 253 aktive Betalingskort hvorav 4 150 med saldo. Samlet beholdning for disse er om lag 14 millioner kroner, og 7 millioner kroner av denne saldoen er knyttet til 975 aktive kort som ikke er benyttet. DFØ arbeider for å avdekke om kortholdere har fått konto, slik at eventuell saldo kan overføres til kortholderen.  Dette arbeidet innebærer også å formalisere retningslinjer for behandling og utveksling av personopplysninger mellom DFØ og statlige virksomheter.

3.7.3 Samarbeid mellom DFØ og Digitaliseringsdirektoratet

Finansdepartementet, Kommunal- og distriktsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet gir i tildelingsbrevet for 2021 DFØ og Digitaliseringsdirektoratet en fellesføring om å samordne arbeidsoppgaver og disponere ressurser som samlet sett gir størst mulig effekt i statsforvaltningen.

Direktoratene har i 2021 blant annet samarbeidet om oppstarten av StartOff, utarbeidelse av veiledning for organisering og styring av sammenhengende digitale tjenester samt utvikling av lederprogrammer om innovasjon og digitalisering. Se omtale i kapitlene 3.2.4 og 3.3.9 «Prioriterte tiltak».

DFØ samarbeider også med Digitaliseringsdirektoratet om koordineringsarbeidet etter Schrems II i regi av Markedsplassen for skytjenester. Se omtale i kapittel 3.2.4, «Prioriterte tiltak.

Videre har vi samarbeidet med Digdir om en tjeneste for å gi virksomhetenes ansatte tilgang til Altinn. Vi har vært pilotkunde for å ta i bruk en løsning der brukere som arbeider med flere firma kan logge seg på Altinn, uten å måtte logge seg på som privatperson. I forbindelse med nytt lovkrav på universell utforming har DFØ også deltatt i pilotarbeidet for en tilgjengelighetserklæring i Tilsynet for universell utforming av ikt (uutilsynet).

3.7.4 Samordning og digitalisering av arkivfunksjonen i staten

DFØ fikk i tildelingsbrevet for 2021 i oppdrag å kartlegge arkiv- og dokumentasjonsfunksjonen i staten. Formålet er å vurdere potensialet for å effektivisere de statlige virksomhetenes egne funksjoner og løsninger gjennom økt samordning og digitalisering.

Kartleggingen tyder på at det pr. i dag ikke er grunnlag for å hente ut vesentlige økonomiske gevinster fra dokumentasjonsforvaltningen i statlige virksomheter gjennom organisatoriske endringer. Endret og tilpasset regelverk, sammen med økt kompetanse og bedre forståelse for digitaliseringens muligheter, synes imidlertid å være avgjørende for å øke kvaliteten i dokumentasjonsforvaltningen. På lengre sikt bør dette også bidra til at ressursbruken reduseres. DFØ mener det er viktig å ta grep for å framskynde en nødvendig videreutvikling av dokumentasjonsforvaltningen ved blant annet å samordne innsatsen og stimulere innovasjon.

Oppdatert: 25. april 2023

DFØs årsrapport 2021

Skriv ut / lag PDF

1. Leders beretning 2021

2. Introduksjon til virksomheten 2021

2.1 DFØs samfunnsoppdrag

2.2 Organisasjon og ledelse

2.3 Utvalgte hovedtall

2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter

Fotnoter

3. Årets aktiviteter i 2021

Koronasituasjonen i 2021

Hovedmål for DFØ

Hovedmål 1 i 2021: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs fellestjenester på økonomiområdet gir effektivitet og gevinster

3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen

3.1.3 Styringsparameter: Utvikling i bruken av DFØs digitaliserte løsninger

3.1.4 Utviklingstiltak for lønns- og regnskapstjenestene

Felles HR-system i staten

Selvbetjening lønnstjenester på mobil og nett

Løsning for lokale lønnsforhandlinger

Automatisering av lønnsutbetaling

Selvbetjening regnskapstjenester på mobil

Distribusjonskanal

Budsjettstyring

Utvikling av standarder

Obligatoriske statlige regnskapsstandarder (SRS)

Ny innkjøps- og fakturaløsning

Periodeavstemmingsverktøy

3.1.5 Opptak av nye kunder

3.1.6 Prioriterte tiltak

Utvidet tjenestetilbud - opptak av universitetene i Bergen, Oslo, Trondheim og Tromsø (BOTT)

Finansiering av DFØs tjenester

3.1.7 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

Hovedmål 2 i 2021: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser

3.2.1 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs digitale løsninger og tilrettelegging for digitalisering på anskaffelsesområdet

3.2.2 Styringsparameter: Grad av modenhet for bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser

3.2.3 Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster

3.2.4 Prioriterte tiltak

Mer effektive og profesjonelle offentlige anskaffelser

Veiledning og verktøy og kompetanseløft for gjennomføring av gode anskaffelser

Digitalisering av offentlige anskaffelser

Nordisk og europeisk samarbeid

Veiledning på prioriterte områder og markeder

Innovasjon

Bærekraftige og innovative offentlige anskaffelser

Prioriterte kategorier

Grønt kompetanseløft

Bedre tilgang til statistikk og data om grønne og innovative anskaffelser

Økt samarbeid mellom oppdragsgivere og nordisk og europeisk samarbeid

Bedre innkjøpsdata fra statlige virksomheter

Retningslinjer for kjøp av konsulenttjenester i staten

Styrking av Statens innkjøpssenter

Markedsplass for skytjenester

Innovasjon i offentlige anskaffelser - StartOff

3.2.5 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser

Fotnoter

Hovedmål 3 i 2021: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

3.3.1 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning

Aktiviteter på regelverksområdet

Statlige regnskapsstandarder

Omlegging av pensjonspremiemodellen

Regelverksutvikling

Utredningsinstruksen

Samfunnsøkonomisk analyse

Tilskudd

3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor betalingsformidling

3.3.3 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet

3.3.4 Styringsparameter: Utvikling i bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester

Styringskonferansen

Forvaltningskonferansen

3.3.5 Styringsparameter: Utvikling i bruk av, og brukertilfredshet med, støtte til statlige arbeidsgivere

3.3.6 Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser

3.3.7 Styringsparameter: Utvikling i antall lærlinger i staten

Lærlingeundersøkelsen 2021

Lærebedriftsundersøkelsen 

3.3.8 Styringsparameter: Utvikling i antall traineer i staten

3.3.9 Prioriterte tiltak

En innovativ offentlig sektor

Organisering og styring av sammenhengende digitale tjenester

Organisasjonsformer i staten

Arbeidsgiverstrategi for det statlige tariffområdet

DFØs utviklingstilbud til ledere i staten

Styrking av Statens arbeidsgiverstøtte

Sekretariat for Statens arbeidsgiverråd

Kompetansetilbud til medarbeidere i staten

Tariffavsatte kompetansemidler

Statsansatteundersøkelsen og innbyggerundersøkelsen

Statsansatteundersøkelsen

Innbyggerundersøkelsen

Strategi for departementsfellesskapet

Inkluderingsdugnaden

Tallgrunnlag om ansettelsesforhold og lønn i staten

Produksjon og bruk av data for effektiv ressursbruk

Bedre bruk av offentlige ressurser i budsjettprosessen

3.3.10 Andre tiltak på området

Nordisk utvekslingsordning

3.3.11 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 3: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

Fotnoter

Hovedmål 4 i 2021: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

3.4.1 Styringsparameter: Utvikling i bruk av, og brukertilfredshet med, statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside

3.4.2 Styringsparameter: Utvikling i bruk av DFØs nettside for rapporter og statistikk

3.4.3 Andre tiltak på området

Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen

Digitilskudd - Digital oversikt over statlige tilskudd til frivillig organisasjoner

Nettsted for kunnskapsdokumenter

3.3.4 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

Resultatmatrise for styringsparametere i 2021

Resultatmatrise for hovedmål 1

Resultatmatrise for hovedmål 2

Resultatmatrise for hovedmål 3

Resultatmatrise for hovedmål 4

Ressursbruk i DFØ i 2021

3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene

3.6.2 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse

3.6.3 Ressursbruk for offentlige anskaffelser

3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet

Samlet tildeling

Bevilgningsandel

Utnyttelsesgrad post 01-29

Drift

Lønn

Fotnoter

Andre føringer og prioriterte tiltak i 2021

3.7.1 Helhetlig utvikling av DFØs fagområder

3.7.2 Statlig støtte til personer uten bankkonto

3.7.3 Samarbeid mellom DFØ og Digitaliseringsdirektoratet

3.7.4 Samordning og digitalisering av arkivfunksjonen i staten

4. Styring og kontroll i virksomheten i 2021

4.1 Effektiv drift og produktivitetsutvikling

4.2 Internkontroll og risikostyring

4.3 Sikkerhet og beredskap

Hendelser

Sårbarheter

4.4 Behandling av personopplysninger

4.5 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen

4.6 Bemanning og personalforvaltning

Rapportering i henhold til SSBs statistikk

Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem

Ansatte i sentralforvaltningen

Utvikling fra 2017 til 2021

Utvikling fra 2020 til 2021

Kjønnssammensetning i DFØ

Likestilling og mangfold

Ufrivillig deltid

Lønnsforskjeller mellom kvinner og menn  

Turnover

Tilgang på kompetanse for 2021

Sykefravær

Status for inkluderingsdugnaden i DFØ

Lærlinger

4.7 FNs bærekraftsmål

Offentlige anskaffelser

Delmål 8.2: Øke den økonomiske aktiviteten gjennom diversifisering, teknologisk modernisering og innovasjon

Delmål 13.2: Innarbeide tiltak mot klimaendringer i politikk, strategier og planlegging på nasjonalt nivå

Delmål 12.7 Fremme bærekraftige ordninger for offentlige anskaffelser, i samsvar med de enkelte landenes politikk og prioriteringer

Arbeid og utdanning

Delmål 8.6: Redusere andelen unge som verken er i arbeid eller under utdanning eller opplæring

Tilgang til offentlig informasjon

Delmål 16.10: Sikre allmenn tilgang til informasjon og beskytte grunnleggende friheter

Miljøtiltak i egen virksomhet

Delmål 12.5: Betydelig redusere avfallsmengden gjennom forbud, reduksjon, gjenvinning og ombruk

Fotnoter

5. Vurdering av fremtidsutsikter for DFØ i 2021

6. Årsregnskap for DFØ i 2021

Bekreftelse

Vesentlige forhold ved årsregnskapet

Bevilgningsrapportering

Artskontorapportering

Virksomhetsregnskapet

Revisjonsordning

Les prinsippnote for årsregnskapet, bevilgningsrapportering og artskontorapportering

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.