DFØ har fått nye tjenestemodeller, der vår anbefalte grunnpakke er det som tilsvarer dagens fullservicemodell, med mulighet for tilleggstjenester på toppen.
I dialog med virksomheter som vurderer å bli kunde av DFØ, vil
vi som hovedregel tilby en grunnpakke for regnskapstjenester og en
for lønnstjenester/HR-systemløsninger. Grunnpakken tilsvarer dagens
fullservicemodell. I tillegg til grunnpakken, kan virksomhetene
velge å kjøpe tilleggstjenester. Disse kan kjøpes enkeltvis eller i
kombinasjon, ut fra hva virksomheten har behov for.
For eksisterende kunder vil vi gå i dialog med sikte på at flest
mulig velger å gå over til nye tjenestemodeller innen 2022.
En viktig årsak til at vi justerer tjenestemodellene, er at
digitalisering og utvikling av systemene på noen områder har gjort
den opprinnelige arbeidsdelingen mellom DFØ og kundene
uhensiktsmessig. Digitaliseringsgraden vil øke i tiden som kommer,
og den nye tjenestemodellen vil i større grad gjøre det mulig for
kundene å dra nytte av dette.
DFØ leverer tjenester til nær 90 prosent av statlige virksomheter
og digitaliserer oppgaver på vegne av alle. Det har vært stort
press på å få endret arbeidsdeling de siste årene, med høy
aktivitet knyttet til overgang til en fullservicemodell. Mange har
sett at det er mer effektivt at DFØ utfører en større del av det
administrative arbeidet.
En annen årsak til nye tjenestemodeller, er at vi vil legge bedre
til rette for at kundene selv kan velge blant våre nye, utvidede
tjenester på økonomitjenesteområdet. Eksempler på slike tjenester
er HR-system for staten, lokale lønnsforhandlinger,
konkurransegjennomføringsverktøy og systemstøtte for
prosjektsøknad.
Vi vil gjerne ha dialog med våre kunder om de nye tjenestemodellene, ta kontakt med divisjonsdirektør for regnskapstjenester Gøril Aune eller divisjonsdirektør for lønnstjenester/HR-systemløsninger Bjørn Sæstad for en presentasjon/diskusjon for din virksomhet.