Nytt om merking og innrapportering av leverandører

Det nye gjelder virksomheter som benytter tilbudet fra DFØ om hjelp til innrapportering av betalinger til selvstendig næringsdrivende uten fast forretningssted og/eller opphavsmann til åndsverk.

Ny frist for merking av leverandører

Vi innfører halvårskontroller for merking av leverandører med «bekreftet oppgaveplikt». Frist for første halvår er 15. juli. Dette gjelder:

  • Selvstendig næringsdrivende uten fast forretningssted som har sendt faktura med forfallsdato mellom 1. januar og 1. juni.
  • Opphavsmann for åndsverk som har utbetalt faktura mellom 1. januar og 1. juni.

Vi anbefaler at leverandørene merkes fortløpende. Frist for andre halvår er 5. januar.

Dere har ansvaret for å identifisere leverandørene. Fullservicekunder må gi beskjed til DFØ som foretar merkingen av leverandørene. Delservicekunder foretar merkingen selv.

Oversikt over merkede leverandører

Vi har satt opp en spørring for å hjelpe dere med å følge opp hvilke leverandører som er merket med «Bekreftet oppgaveplikt» og hvilken informasjon som er registrert.

For at dere skal kunne innrapportere via Altinn og for at årsoppgaver ikke skal komme i retur, må informasjonen i leverandørregisteret være korrekt.

Spørringen «DFØ Tredjepartsopplysninger» kan benyttes for å følge opp både selvstendig næringsdrivende uten fast forretningssted og opphavsmann til åndsverk, da merkingen og kravene til leverandørinformasjon er lik. Spørringen åpnes ved å dobbeltklikke. Trykk F7 for å søke.

Spørringen «DFØ Tredjepartsopplysninger» kan benyttes for å følge opp både for selvstendig næringsdrivende uten fast forretningssted og/eller opphavsmann til åndsverk.

Oppgi kontaktperson for påminnelser og frister

Gi oss beskjed via kundesenter på nett, eller send en e-post til regnskap@dfo.no, om hvem som er kontaktperson i forbindelse med innrapportering av både selvstendig næringsdrivende uten fast forretningssted og opphavsmann til åndsverk.

Kontaktpersonen dere oppgir for virksomheten vil fremkomme på årsoppgavene og XML-filen til Skatteetaten. Det anbefales at det er samme person som foretar levering av tredjepartsopplysningene i Altinn.

DFØ vil holde kontaktperson oppdatert om når XML-fil/kopi av årsoppgaver er lagt på opalcon og minne om frister.

Publisert: 14. juni 2019 Oppdatert: 21. juni 2021

Kontakt

Kontakt kundesenter for regnskap

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.