31/2021 Endring i refusjonsløsningen mot NAV i SAP

I SAP vil refusjonsløsningen mot NAV bli endret fra og med 1. september 2021. Endringen består i hovedsak av at ny transaksjonskode PC00_M20_RMB skal benyttes til å generere kravhistorikk, vise refusjonsskjema/krav (inntektsmelding) og sende dette i fil via Altinn til NAV. Transaksjonskodene som tidligere er benyttet til dette arbeidet vil utgå fra og med 1. september 2021.

Bakgrunn

Digital løsning for sending av elektronisk inntektsmelding kom i 2019, og den ble bygget på gammel systemkode. Denne er lite fleksibel med hensyn til at NAV konstant har gjort endringer i tjenestebeskrivelsen. Systemleverandøren har derfor sett seg nødt til å levere ny løsning. De har også sett på muligheten for en rekke forenklinger og forbedringer.

Det har blitt bedre vedlikeholdsmuligheter for framtidige lovendringer og krav overfor systemleverandøren. Det er flere forbedringer fra dagens løsning, mer oversiktlig og bedre logg.

Forberedelser til oppstart for fullservicekunder

Nødvendige forberedelser blir ivaretatt av DFØ.

Forberedelser til oppstart for basis- og delservicekunder

Saksbehandler som registrerer og sender inn refusjonskrav til NAV må sørge for å ha en nødvendig rolle i Altinn for å kunne sende inn inntektsmelding.

I tillegg må det gjøres tilpasninger i SAP i transaksjonskode PC00_M20_ACF_USR_DEF, og i profilen i Altinn for saksbehandler, slik at inntektsmelding kan sendes inn digitalt fra SAP.

Tilpasningene av profilen i Altinn og i SAP vil være tema i gjennomgangen som holdes for basis-/delservicekunder i august. Tidspunktene for gjennomgangen finner du lenger ned i kundenotatet.

Ny transaksjonskode for refusjonsløsningen blir gjort tilgjengelig 1. september 2021, samtidig vil tilgang til transaksjonskodene som benyttes i dagens løsning bli fjernet. Det er derfor viktig at saksbehandler i tidsrommet fra hovedlønn august og fram til hovedlønn september, kommer mest mulig ajour med innsendelse av inntektsmeldinger fra gammel løsning.

Dette gjelder inntektsmelding for refusjonsberettiget fravær i perioden før 1. september 2021, og inntektsmelding for sykefravær hvor hele arbeidsgiverperioden er før 1. september 2021.

Inntektsmelding for foreldrepermisjon med «Første fraværsdag» i begynnelsen av september skal også sendes inn i gammel løsning før hovedlønn september.

Innsendelse av inntektsmelding for refusjonsberettiget fravær i september og sykefravær hvor arbeidsgiverperiode går over i september, må vente til ny løsning er klar. Disse kan da først sendes etter at hovedlønn september er ferdig.

Gjennomgang for basis- og delservicekunder

DFØ arrangerte flere møter i august hvor vi gikk gjennom endringene i refusjonsløsningen, og tilpasninger som må gjøres i Altinn og SAP. Møtene var for basis- og delservicekunder og varte ca. 1,5 timer. Se videoopptak fra gjennomgangen på Vimeo

DFØ Brukerdokumentasjon

Brukerdokumentasjonen og sjekklister vil bli oppdatert i slutten av august, se endringslogg.

Publisert: 5. august 2021 Oppdatert: 27. august 2021

Kontakt

Kontakt kundesenter for lønn

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.