18/2021 Endringer i systemløsningen til hovedlønn i mai

Endring av lønnarter og mottakernøkler, refusjonsavstemmingsrapport, papirsykmelding gjøres om til digital sykmelding og melde inn kontaktperson for reise- og ugiftsrefusjoner.

Lønnsadministrasjon

Endring av lønnarter/mottakernøkler:

IT0008 – Grunnlønn

Lønnart

Tekst

Fordel

Beskrivelse

Genereringsregel

Merknad

107Z

Till.mnd arb.m.til m/pen.

Kontantytelse

Fastlønn

Lønn ved arbeidsmarkedstiltak

Lønnarten er opprettet for ansatte med MG/MUG 7/40 som har LA1025 dersom tilleggslønn 1071.

IT0014 – Faste tillegg

Lønnart

Tekst

Fordel

Beskrivelse

Genereringsregel

Merknad

9300

Arbeidstakerandel pensjon

 

 

 

Lønnarten er endret til å være en trekklønnart

9301

Arbeidstakerandel forsikr

 

 

 

Lønnarten er endret til å være en trekklønnart

9310

Arb.givers andel utl

 

 

 

Lønnarten er endret til å være en trekklønnart

Forklaring av disse 3 lønnartene (LA 9300, 9301, 9310):

Dette gjelder utenlandske arbeidstakere som er medlem i utenlandske pensjonskasser / forsikringsselskaper.

IT0015 – Variable tillegg

Lønnart

Tekst

Pensjons-

pliktig

Trekk-pliktig

Avgifts-pliktig

Ferie-

grunnlag

SD-kode

Symb. konto

Merknad

142A

Ref. av div. utg. u/mva

 

 

 

 

 

 

Lønnarten er gjort tilgjengelig for bruk også for ansatte med MG/MUG 7/40 fra og med 01.01.2021.

2754

Herav kj hjem-arb lav sat

 

 

 

 

 

 

Lønnarten er avgrenset per 30.04.2021. Lønnarten ble brukt sammen med lønnart 2753 for riktig rapportering av lønns- og trekkoppgaven. Dette er ikke aktuelt lenger. Det er tilstrekkelig å registrere LA2753.

IT0057 – Medlemskap

Lønnart

Tekst

Trekkbeløp / %

Mottakernøkkel

Merknad

 

Lønns-&Regnskapssenteret

 

610097

Navn, adresse og organisasjonsnummer endret fra 01.05.2021.

Rapporter

PC00_M20_RMB_RECON – Refusjonsavstemmingsrapport

Skjermbildet i Recon er endret på grunn av forberedelser til ny NAV refusjonsløsning, som kommer til høsten.

De to kolonnene for trygdekontor og navn trygdekontor er fjernet, siden de ikke er i bruk lenger.

I tillegg har det kommet en ny kolonne helt til høyre i bildet. Den er en del av den nye NAV refusjonsløsningen og inneholder foreløpig ikke data.

DFØ Brukerdokumentasjon

Brukerdokumentasjonen er oppdatert, se endringslogg.

Papirsykmelding gjøres om til digital sykmelding

Nesten alle papirsykmeldinger blir nå digitalisert av NAV når de mottar sykmeldingen fra sykehus og andre som skriver sykmeldinger på papir. Når sykmeldingen er gjort digital kan arbeidstaker sende den til arbeidsgiver fra «Ditt NAV» på nav.no.

Prosessen tar noen dager fordi sykmeldingspapirene:

  1. Sendes per post til NAV
  2. Må tolkes i NAVs skanner
  3. Må eventuelt registreres manuelt dersom skanneren ikke klarer å tolke papiret.

Be den ansatte se etter melding fra NAV / Altinn dersom de forsøker å levere sykmelding på papir til arbeidsgiver. Når den ansatte mottar melding må de logge inn og behandle den digitale søknaden om sykepenger. For å fylle ut og sende inn søknad om sykepenger går de inn på «Ditt NAV» via lenken i meldingen.

Ikke alle papirsykmeldinger gjøres om til digital sykemelding, se her for mer informasjon.

Melde inn kontaktperson for reise- og utgiftsrefusjoner

DFØ har behov for en oversikt over hvem som er kontaktperson på reise- og utgiftsrefusjoner i de ulike virksomhetene. Kontaktpersonen finner du på «Min side» i Kundesenter på nett. Vi oppfordrer våre kunder til å melde inn hvem som er kontaktperson for reise- og utgiftsrefusjoner til DFØ i en Kundesenter på nett sak.

Publisert: 6. mai 2021

Kontakt

Kontakt kundesenter for lønn

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.