Gå til navigasjon Gå til innhold

Åpne relatert ...

Lukke relatert ...

Ofte stilte spørsmål om DFØ-ID

Her finner du svar på vanlige spørsmål om DFØ-ID. Hvis du ikke finner det du leter etter her, kontakter du fagbrukeren i din virksomhet.

Innhold på denne siden:

  1. Spørsmål om passord
  2. Valg av virksomhet
  3. Feil og feilmeldinger
  4. Spørsmål om tilgang til applikasjoner
  5. Andre spørsmål

Spørsmål om passord

Hva er passordreglene for pålogging til DFØ-ID?

Se passordreglene her.
Passordet må endres etter 120 dager.

Jeg har tastet feil passord, og kommer meg ikke inn. Hva må jeg gjøre? Taster du feil passord fem ganger, vil brukeren din bli låst i 30 minutter. DFØ har ikke mulighet til å låse opp denne sperren. Etter 30 minutter kan du forsøke igjen, eller benytte «gløymt passord»-funksjonen.

Valg av virksomhet 

Jeg har valgt feil virksomhet, og finner ikke tilbake til siden der jeg velger virksomhet. Virksomheten du velger blir lagret i nettleseren din. For at nettleseren skal glemme dette valget, trykk på denne lenken. Da kan du velge virksomhet på nytt.

Feil og feilmeldinger

Jeg får ikke noen e-post med nytt passord. Når du bestiller nytt passord, må du bruke e-postadressen som er registrert i SAP. Du kan altså ikke benytte andre varianter av e-postadressen din.

Hvis du har et brukernavn med norske tegn (æ, ø, å) eller bokstaver med tødler (som ä, ï, ü og ö), må du få et nytt brukernavn. Kontakt din fagbruker på lønn i din virksomhet.

Hvis din virksomhet ikke bruker SAP, eller hvis du vet at e-postadressen er riktig og fortsatt ikke mottar e-post med nytt passord, vennligst kontakt kundesenteret.
Jeg har logget inn med DFØ-ID, men møter et nytt påloggingsbilde når jeg åpner Selvbetjeningsportal lønn. Hvis du får opp et påloggingsbilde når du åpner Selvbetjeningsportal lønn, er det noe feil med din bruker. Dette kan du ordne selv ved å trykke på linken "Reparer konto" i påloggingsbildet.
Feilmelding: «Internet Explorer cannot display the webpage» Opplever du noen av disse feilene ber vi deg om å tømme cache og lukke nettleseren, før du åpner nettleseren og prøver å logge inn igjen. Les hvordan du tømmer cache i Internet Explorer her.
Feilmelding: «Noko er gale» (feilkode 0x38cf0427 – Forbidden)
Feilmelding: «Basic Authentication»
Feil: Mengder av vinduer åpnes i portalen
Feilmelding: «730» i logonpad (når du prøver å åpne SAP kjernesystem i Citrix) Du har logget på gammel løsning. Du må prøve å logge på via DFØ-ID. Dersom du har behov for veiledning til dette – ta kontakt med kundesenter for lønn. Oppgi et telefonnummer vi kan nå deg på.

Spørsmål om tilgang til applikasjoner

Hvilke applikasjoner er en del av DFØ-ID? Disse applikasjonene når du via DFØ-ID: Selvbetjeningsportal lønn, SAP kjernesystem, Agresso Self Service og Smart Client, samt Citrix applikasjonsportal. Du når også Basware via DFØ-ID, men her må du foreløpig bruke eget Basware-passord.
Tilgang til Basware Ikonet til Basware er nå tilgjengelig via DFØ-ID. Passord i Basware er uberørt av DFØ-ID, her må du logge inn med eget Basware passord.
Tilgang til Solman Solman er foreløpig ikke en del av DFØ-ID, og pålogging må skje mot eksisterende webadresse (URL).
Tilgang til Agresso Smart Client Hvis du skulle få opp en påloggingsskjerm i Agresso Smart Client etter at du har logget inn med DFØ-ID, bruker du ditt brukernavn og ditt nye passord fra DFØ-ID for å komme inn. Hvis dette ikke fungerer for deg, vennligst ta kontakt med kundesenter for regnskap.
Hvorfor er ikke Contempus en del av DFØ-ID? Contempus vil om ikke for lang tid erstattes av en annen løsning. Derfor er heller ikke Contempus en del av DFØ-ID.
Er Selvbetjeningsportal for mottaker av honorar en del av DFØ-ID? Selvbetjeningsportal for mottaker av honorar er ikke en del av DFØ-ID. Eksterne oppdragstakere logger på via ID-porten.

Andre spørsmål

Hva skjer hvis jeg bruker gammel URL mot Selvbetjeningsportal lønn? Hvis du bruker gammel URL mot Selvbetjeningsportal lønn vil du ikke komme inn i applikasjonen. Pålogging må skje via sso.dfo.no.
Kan jeg lage mitt eget bokmerke (snarvei) for Selvbetjeningsportal lønn? Ja, du kan lage et eget bokmerke (snarvei) for Selvbetjeningsportal lønn eller et av de andre målsystemene. Da vil du bli sendt til pålogging før DFØ-ID først, og deretter komme rett til valgt målsystem.
Skal kunder med føderert pålogging benytte DFØ-ID?                                                                                                               Fødererte kunder skal ikke benytte DFØ-ID for pålogging. Disse virksomhetene har et eget oppsett mot DFØ som gjør at pålogging mot lønns- og regnskapstjenestene skjer automatisk når brukeren logger seg på datamaskinen på sin arbeidsplass. Dette er ingen standardtjeneste, og reguleres derfor i en tilleggsavtale.