Hovedmål 4 i 2021: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

DFØ gjennomfører flere aktiviteter som bidrar til å gi informasjon om statlig ressursbruk.

Vi publiserer regnskapsinformasjon på statsregnskapet.no, og har egne nettsider som viser nøkkeltall og statistikk om ansatte og organisering i staten. I tillegg kartlegger vi antall ansatte i stats- og sentralforvaltningen, og gjennomfører undersøkelser, analyser og evalueringer som blant annet belyser ressursbruk og som publiseres på våre nettsider. Vårt arbeid med å utvikle en digital oversikt over statlige tilskudd til frivillig organisasjoner, som blant annet gir informasjon om statlige tilskudd og tildelinger, bidrar også til å tilgjengeliggjøre kunnskap om statlig ressursbruk. Våre oppdrag og utviklingsaktiviteter innenfor disse fagområdene fremgår i omtalen under.

3.4.1 Styringsparameter: Utvikling i bruk av, og brukertilfredshet med, statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside

Vi vurderer at DFØ gjennom løsningen statsregnskapet.no har lagt godt til rette for at offentligheten har enkel tilgang til informasjon om statlig ressursbruk. Statsregnskapet.no er en åpen nettløsning hvor brukerne er anonyme.

Statsregnskapet.no er DFØs viktigste kanal for informasjon om statlig ressursbruk til offentligheten. For å måle nytte av løsningen følger vi med på utviklingen i antall besøk og utviklingen i aktivitetsnivået. I tillegg har vi i 2021 gjort en brukerundersøkelse blant deltakere på kompetansetiltak, om bruk og nytte av statsregnskapet.no.

I 2021 var det om lag 15 000 eksterne besøk på statsregnskapet.no. Det er en økning på 20 prosent sammenliknet med 2020. Det var i 2021 flere besøk, både fra nye og tilbakevendende besøkende sammenliknet med 2020. Økningen i disse kategoriene var henholdsvis 24 og 14 prosent.

Figuren viser antall eksterne besøk, fordelt på nye og tilbakevendende besøkende, på statsregnskapet.no i 2020 og 2021 (tall avrundet til nærmeste 100).

Kilde: Statistikk fra statsregnskapet.no.

Ser vi på utviklingen i aktivitetsnivået på statsregnskapet.no, ble det i 2021 gjennomført om lag 63 000 handlinger (sidevisninger, nedlastinger, søk mm.). Det er en økning på 15 prosent sammenliknet med 2020. Både nye og tilbakevendende besøkende gjennomførte flere handlinger i 2021 sammenliknet med 2020. Økningen i disse kategoriene var henholdsvis 14 og 17 prosent.

Ser vi nærmere på antall handlinger pr. besøk viser statistikken en nedgang fra 4,4 i 2020 til 4,2 i 2021. Nye besøkende gjennomførte 4 handlinger pr. besøk i 2020 og 3,7 i 2021. Tilbakevendende besøkende gjennomførte 4,9 handlinger pr. besøk i 2020 og 5 i 2021.

Figuren viser antall handlinger, fordelt på nye og tilbakevendende besøkende, på statsregnskapet.no i 2020 og 2021 (tall avrundet til nærmeste 100).

Kilde: Statistikk fra statsregnskapet.no

DFØ har også gjennomført en brukerundersøkelse rettet mot deltakere på et kompetansetiltak om bruk og nytte av statsregnskapet.no i forbindelse med St. Meld. 3. Respondentene ga positive tilbakemeldinger om statsregnskapet.no. 67 prosent av respondentene bekreftet også at de hadde anbefalt andre å besøke statsregnskapet.no.

Figuren viser prosentandel av brukere som var enige i fire påstander om statsregnskapet.no.

Kilde: Brukerundersøkelse rettet mot deltakere på DFØs lynkurs om statsregnskapet.no 3. mai 2021. Prosentandel som svarte 4,5 eller 6 på en skala fra 1 til 6, der 1 er «helt uenig» og 6 er «helt enig». Respondenter som svarte «ingen formening» er holdt utenom. Antall respondenter varierte fra 54 til 60.

I DFØs kunde- og brukerundersøkelse i 2021 svarte 64 prosent av respondentene at deres virksomhet har stor nytte av statsregnskapet.no. Tilsvarende andel i 2020 var 63 prosent. Videre svarte 67 prosent av respondentene at deres virksomhet har stor nytte av månedlige rapporter fra statsregnskapet. Tilsvarende andel i 2020 var 70 prosent.

Statsregnskapet.no bidrar til FNs bærekraftsmål 16.10 «Sikre allmenn tilgang til informasjon og beskytte grunnleggende friheter» gjennom å legge rette for enkel og god tilgang til informasjon om statlig ressursbruk og bidra til økt åpenhet om hva staten bruker penger på.

3.4.2 Styringsparameter: Utvikling i bruk av DFØs nettside for rapporter og statistikk

DFØ formidler fakta og datagrunnlag for våre fagområder gjennom nettsiden «Rapporter og statistikk» på dfo.no. I 2021 registrerte vi nærmere 112 000 sidevisninger inkludert de tilknyttede undersidene. Dette er en solid oppgang fra 79 000 i 2020. Vi har registrert en særlig interesse for innbyggerundersøkelsen og rapporten om nærpolitireformen.

3.4.3 Andre tiltak på området

DFØ har de siste årene hatt som en del av instruksen å levere kunnskapsgrunnlag om utvikling i antall arbeidsforhold i stats- og sentralforvaltningen. DFØ gjennomførte i 2021 en ny kartlegging av utviklingen i antall ansatte i stats- og sentralforvaltningen, basert på statistikk fra SSB og vår egen undersøkelse (DFØ-notat 2021:2). Hensikten er å gi Kommunal- og distriktsdepartementet en oversikt over utviklingen i antall ansatte og årsverk i staten, med formål om å sikre et godt faktagrunnlag for videre planlegging av statlig organisering og fordeling av personressurser. Som en del av kartleggingen fikk DFØ i oppdrag å se nærmere på hvor mange nyansettelser som kunne forklares av pandemien og om stillingene var midlertidige eller faste.

Kartleggingen viser at det var en nedgang på fire prosent i antall arbeidsforhold i sentralforvaltningen fra 2019-2020. Antall arbeidsforhold totalt i staten gikk ned med 0,1 prosent, mens sysselsettingsveksten i Norge var på -1,1 prosent. Som en del av kartleggingen ser vi også etter årsaker som forklarer økning og nedgang i antall arbeidsforhold. Naturlige svingninger er den viktigste årsaken til at antallet arbeidsforhold varierer fra år til år. I tillegg er det effektivisering og endring i oppgaveportefølje som fremheves som drivere for reduksjon i antall ansatte. Endret arbeidsmengde, koronapandemien, oppgaveportefølje og naturlige svingninger trekkes fram som drivere for økningen i antall arbeidsforhold.

Digitilskudd - Digital oversikt over statlige tilskudd til frivillig organisasjoner

Digitilskudd er et samarbeidsprosjekt mellom DFØ og Kultur- og likestillingsdepartementet, som skal resultere i en digital oversikt over statlige tilskudd til frivillig sektor. Formålet er at tjenesten senere skal utvides til å inkludere statlige tilskudd til alle sektorer. Digitilskudd er et pilotprosjekt som varer fra 2019 til 2022, og har fått midler fra medfinansieringsordningen til Digdir. Pilotprosjektet inngår i arbeidet med en av de syv livshendelsene; «å starte og drive en frivillig organisasjon». Pilotprosjektets to samfunnsmål er at samfunnets ressurser brukes på en god, effektiv og transparent måte, samt å legge til rette for en sterk og uavhengig frivillig sektor.

Årlig utbetaler staten om lag en tredjedel av statsbudsjettet i tilskudd. Digitilskudd skal gi bedre oversikt og kunnskapsgrunnlag om statlig tilskudd, og vil være en viktig digital grunnmur for videre digitalisering og deling av data på tilskuddsområdet. I 2021 har vi særlig arbeidet med å utvikle tjenesten, samle inn data og hatt dialog med brukere. Tjenesten vil bli lansert høsten 2022.

Nettsted for kunnskapsdokumenter

Gjennom den oppdaterte Evalueringsportalen får offentligheten tilgang til evalueringsrapporter og liknende dokumenter som belyser måloppnåelse, resultater og effektivitet i statsforvaltningen på ett sted. Eksempler på slike dokumenter er riksrevisjonsrapporter, områdegjennomganger, forhåndsutredninger, NOU’er og årsrapporter. Gjennom løsningen blir det dermed mulig å få rask oversikt over hva som finnes av beslutningsgrunnlag og styringsinformasjon.

Løsningen ble tilgjengeliggjort i desember 2021 som en MVP (minimal viable product). DFØ har i 2021 etterregistrert et stort antall avleveringspliktige evalueringsrapporter fra departementer og virksomheter. DFØ og Nasjonalbiblioteket har startet arbeidet med å se på løsninger for å automatisere pliktavlevering. I 2022 vil vi også fortsette arbeidet med å videreutvikle funksjonalitet og brukervennlighet.

3.3.4 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

Vi vurderer at de tjenester og løsninger som DFØ leverer bidrar til å oppnå hovedmålet.

Statsregnskapet.no legger til rette for at offentligheten får informasjon om statlig ressursbruk. Den positive utviklingen i antall besøk og antall handlinger på statsregnskapet.no, samt tilbakemeldingene fra kunde- og brukerundersøkelsene, gir gode indikasjoner på at statsregnskapet.no blir opplevd som nyttig. Andelen virksomheter som har stor nytte av månedlige rapporter fra statsregnskapet.no er fortsatt høy.

Nettsidene for nøkkeltall og statistikk bidrar til å gi offentligheten informasjon om ansatte og organisering av staten. Vi vurderer at antall sidevisninger er tilfredsstillende, men vil følge med på bruken framover.

Publisering av våre rapporter og kartlegginger bidrar også til at informasjon om ressursbruk og resultater gjøres lettere tilgjengelig for offentligheten. Blant annet har vi opplevd særlig stor interesse for kartleggingen av antall arbeidsforhold i staten, som også har resultert i en del mediedekning om temaet.

Oppdatert: 25. april 2023

DFØs årsrapport 2021

1. Leders beretning 2021

2. Introduksjon til virksomheten 2021