Kapittel

1. Leders beretning 2021

Til tross for at samfunnet nok et år har vært preget av koronapandemien, har Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) hatt god og stabil drift i 2021. Vi har oppnådd gode resultater sett opp mot målene, og utviklingen av fagområder og tjenester har vært god.

I 2021 har vi videreført arbeidet med å integrere fagområdene vi fikk overført fra Digitaliserings- og forvaltningsdirektoratet (nå Digitaliseringsdirektoratet) i 2020 med øvrige fagområder i virksomheten. Målet er å skape faglige synergier og mer helhetlige tjenester til forvaltningen.  For å understøtte dette, har vi blant annet etablert en ny organisasjonsstruktur i divisjonen for styring, organisering og ledelse. 

Hilde Singsaas
Hilde Singsaas, direktør for DFØ.

Vi arbeider også med å se fagområder i sammenheng, og vi har flere pågående initiativer for å styrke samarbeidet på tvers i organisasjonen. Som følge av pandemien har ikke arbeidet kommet så langt som opprinnelig planlagt, og dette vil være en prioritert oppgave også framover.

Som leverandør av økonomitjenester skal DFØ bidra til effektiv økonomistyring i forvaltningen. Vi har i 2021 fortsatt arbeidet med videreutvikling av tjenestene. I løpet av 2021 og fram til og med januar 2022 har ti statlige virksomheter blitt ny lønns- og/eller regnskapskunde hos oss. I tillegg har 13 regnskapskunder og syv lønnskunder utvidet samarbeidet gjennom kjøp av nye tjenester fra DFØ.

DFØ har de siste årene arbeidet med et omfattende prosjekt for å levere økonomitjenester til universitetene i Bergen, Oslo, Trondheim og Tromsø (BOTT). Universitet i Bergen (UiB) og Universitetet i Oslo (UiO) ble kunder av DFØ i 2021. På de fleste områdene har både oppstart og drift fungert godt, men på noen områder har oppstarten vært utfordrende både for BOTT og DFØ.

Finansdepartementet besluttet i 2021 å gjøre de statlige regnskapsstandardene obligatorisk for statlige virksomheter (SRS). For å følge opp dette har vi etablert et prosjekt som skal ivareta innføringen over en femårsperiode.

På anskaffelsesområdet har DFØ en sentral rolle i oppfølgingen av stortingsmeldingen «Smartere innkjøp – effektive og profesjonelle offentlige anskaffelser». Blant annet er arbeidet med heldigitale anskaffelser videreført. Vi har lansert StartOff som et virkemiddel for innovasjon i offentlig og privat sektor. Gjennom en rask, enkel og forutsigbar prosess bringer StartOff offentlige oppdragsgivere og oppstartsselskaper sammen for å løse utfordringer i offentlig sektor.

Videre har vi samarbeidet med Miljødirektoratet om en handlingsplan for økt andel klima- og miljøvennlige anskaffelser og grønn innovasjon som ble lagt fram av regjeringen i september 2021.

Et annet viktig arbeid på anskaffelsesområdet er markedsplassen for skytjenester, som ble satt i drift i 2021. Vi har også økt ressursinnsatsen i Statens innkjøpssenter for å kunne inngå flere fellesavtaler.

En viktig del av DFØs samfunnsoppdrag er å bidra til god styring, organisering og ledelse i forvaltningen. DFØs ambisjon er å bidra til at statlig styring og ledelse utøves slik at den blir effektiv og tilpasset virksomhetens risiko, vesentlighet og egenart. Et viktig premiss for å lykkes i dette arbeidet, er god innsikt i tilstand, styringsutfordringer og praksis, herunder hva som hemmer og fremmer god styring og ledelse i staten.

Vi fikk i 2021 et utvidet mandat til å understøtte arbeid med bedre ressursbruk i budsjettprosessen. Det inkluderer blant annet å arbeide med områdegjennomganger og bidra til økt kunnskap og oppmerksomhet om effektiv ressursbruk i forvaltningen.

Brukertilfredsheten med Statens arbeidsgiverstøtte har fortsatt å øke i 2021. Etterspørselen er stor, og 166 statlige virksomheter har vært i kontakt for å få veiledning og støtte. DFØ har i 2021 også videreutviklet veiledning og rådgivning på alle fagområdene. DFØ har i 2021 bidratt med kunnskap til flere offentlige utredninger, stortingsmeldinger og proposisjoner. DFØs rapporter er brukt som kildegrunnlag i en NOU, fire stortingsmeldinger og seks proposisjoner.

Vi opplever stor interesse for det vi har å formidle blant annet gjennom våre kurs og arrangementer. I tillegg har vi profesjonalisert våre webinarer, og nådd ut til våre kunder og brukere på en god måte når pandemien har satt en stopper for fysiske kurs, konferanser og nettverksmøter.

Alle divisjoner har gjennom 2021 arbeidet med ulike prosjekter knyttet til tilgjengeliggjøring og bruk av data i styringen. Dette blir et viktig satsingsområde også i årene framover.

Arbeidet med å styrke sikkerheten har vært høyt prioritert også i 2021. I 2021 har DFØ innført internrevisjon og tilsatt internrevisjonssjef. Internrevisjonsfunksjonen er organisert som en egen uavhengig enhet. Målet med internrevisjonen er å bistå direktøren i styringen og gi anbefalinger til forbedringer innenfor alle fagområder. DFØs personvernombud tiltrådte på heltid fra starten av 2021, og dette har bidratt positivt til DFØs arbeid med personvern. 

DFØ har hatt en samlet tildeling på 974 millioner kroner. Regnskapet for 2021 viser et mindreforbruk på 4,2 prosent av brutto driftsramme. Ressursene er fordelt med om lag 49 prosent til lønns- og regnskapstjenestene, 14 prosent til fagområdet styring, organisering og ledelse og 12 prosent til fagområdet for offentlige anskaffelser. Rundt 26 prosent går til IT-området og stabs- og fellesfunksjoner. DFØ har i 2021 vokst fra 669 til 766 ansatte.

Med bakgrunn i det utvidede fagansvaret ble DFØs målstruktur endret i 2021, og vi utarbeidet på bakgrunn av dette ny strategi. I oktober ble nye verdier fastsatt etter en prosess der alle ansatte ble involvert. Verdiene er nyttig, engasjert og framtidsrettet. Målene, strategien og verdiene legger grunnlaget for den videre utviklingen av organisasjonen, fagområdene og tjenestene våre.

Oslo, 15. mars 2022

Signatur Hilde Signsaas

Hilde Singsaas
direktør

Oppdatert: 25. april 2023

DFØs årsrapport 2021

Skriv ut / lag PDF

1. Leders beretning 2021

2. Introduksjon til virksomheten 2021

2.1 DFØs samfunnsoppdrag

2.2 Organisasjon og ledelse

2.3 Utvalgte hovedtall

2.4 DFØs samarbeid med andre virksomheter

Fotnoter

3. Årets aktiviteter i 2021

Koronasituasjonen i 2021

Hovedmål for DFØ

Hovedmål 1 i 2021: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

3.1.1 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om DFØs fellestjenester på økonomiområdet gir effektivitet og gevinster

3.1.2 Styringsparameter: Kundenes vurdering av om deres økonomiske data er lett tilgjengelig og gir god støtte i virksomhetsstyringen

3.1.3 Styringsparameter: Utvikling i bruken av DFØs digitaliserte løsninger

3.1.4 Utviklingstiltak for lønns- og regnskapstjenestene

Felles HR-system i staten

Selvbetjening lønnstjenester på mobil og nett

Løsning for lokale lønnsforhandlinger

Automatisering av lønnsutbetaling

Selvbetjening regnskapstjenester på mobil

Distribusjonskanal

Budsjettstyring

Utvikling av standarder

Obligatoriske statlige regnskapsstandarder (SRS)

Ny innkjøps- og fakturaløsning

Periodeavstemmingsverktøy

3.1.5 Opptak av nye kunder

3.1.6 Prioriterte tiltak

Utvidet tjenestetilbud - opptak av universitetene i Bergen, Oslo, Trondheim og Tromsø (BOTT)

Finansiering av DFØs tjenester

3.1.7 Vurderinger og analyse av utvikling for hovedmål 1: DFØs kunder har effektiv økonomistyring

Hovedmål 2 i 2021: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser

3.2.1 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs digitale løsninger og tilrettelegging for digitalisering på anskaffelsesområdet

3.2.2 Styringsparameter: Grad av modenhet for bruk av digitale verktøy i offentlige anskaffelser

3.2.3 Brukernes vurdering av om DFØs tjenester på anskaffelser gir effektivitet og gevinster

3.2.4 Prioriterte tiltak

Mer effektive og profesjonelle offentlige anskaffelser

Veiledning og verktøy og kompetanseløft for gjennomføring av gode anskaffelser

Digitalisering av offentlige anskaffelser

Nordisk og europeisk samarbeid

Veiledning på prioriterte områder og markeder

Innovasjon

Bærekraftige og innovative offentlige anskaffelser

Prioriterte kategorier

Grønt kompetanseløft

Bedre tilgang til statistikk og data om grønne og innovative anskaffelser

Økt samarbeid mellom oppdragsgivere og nordisk og europeisk samarbeid

Bedre innkjøpsdata fra statlige virksomheter

Retningslinjer for kjøp av konsulenttjenester i staten

Styrking av Statens innkjøpssenter

Markedsplass for skytjenester

Innovasjon i offentlige anskaffelser - StartOff

3.2.5 Vurdering og analyse av utvikling for hovedmål 2: Offentlig sektor gjennomfører effektive og bærekraftige anskaffelser

Fotnoter

Hovedmål 3 i 2021: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

3.3.1 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med DFØs tjenester innenfor regelverksforvaltning

Aktiviteter på regelverksområdet

Statlige regnskapsstandarder

Omlegging av pensjonspremiemodellen

Regelverksutvikling

Utredningsinstruksen

Samfunnsøkonomisk analyse

Tilskudd

3.3.2 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor betalingsformidling

3.3.3 Styringsparameter: Brukernes tilfredshet med tjenester innenfor rapportering til statsregnskapet

3.3.4 Styringsparameter: Utvikling i bruk av, og brukertilfredshet med, DFØs kompetansetjenester

Styringskonferansen

Forvaltningskonferansen

3.3.5 Styringsparameter: Utvikling i bruk av, og brukertilfredshet med, støtte til statlige arbeidsgivere

3.3.6 Styringsparameter: Oppdragsgiveres vurdering av bruk og nytte av DFØs rapporter og analyser

3.3.7 Styringsparameter: Utvikling i antall lærlinger i staten

Lærlingeundersøkelsen 2021

Lærebedriftsundersøkelsen 

3.3.8 Styringsparameter: Utvikling i antall traineer i staten

3.3.9 Prioriterte tiltak

En innovativ offentlig sektor

Organisering og styring av sammenhengende digitale tjenester

Organisasjonsformer i staten

Arbeidsgiverstrategi for det statlige tariffområdet

DFØs utviklingstilbud til ledere i staten

Styrking av Statens arbeidsgiverstøtte

Sekretariat for Statens arbeidsgiverråd

Kompetansetilbud til medarbeidere i staten

Tariffavsatte kompetansemidler

Statsansatteundersøkelsen og innbyggerundersøkelsen

Statsansatteundersøkelsen

Innbyggerundersøkelsen

Strategi for departementsfellesskapet

Inkluderingsdugnaden

Tallgrunnlag om ansettelsesforhold og lønn i staten

Produksjon og bruk av data for effektiv ressursbruk

Bedre bruk av offentlige ressurser i budsjettprosessen

3.3.10 Andre tiltak på området

Nordisk utvekslingsordning

3.3.11 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 3: Statsforvaltningen bygger på kunnskap, er utviklingsorientert og har god styring, organisering og ledelse

Fotnoter

Hovedmål 4 i 2021: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

3.4.1 Styringsparameter: Utvikling i bruk av, og brukertilfredshet med, statsregnskapet.no og publiserte månedsregnskap på DFØs nettside

3.4.2 Styringsparameter: Utvikling i bruk av DFØs nettside for rapporter og statistikk

3.4.3 Andre tiltak på området

Utvikling i antall ansatte i statsforvaltningen

Digitilskudd - Digital oversikt over statlige tilskudd til frivillig organisasjoner

Nettsted for kunnskapsdokumenter

3.3.4 Vurdering og analyse av utviklingen for hovedmål 4: Offentligheten kan enkelt ta i bruk informasjon om resultater og ressursbruk i forvaltningen

Resultatmatrise for styringsparametere i 2021

Resultatmatrise for hovedmål 1

Resultatmatrise for hovedmål 2

Resultatmatrise for hovedmål 3

Resultatmatrise for hovedmål 4

Ressursbruk i DFØ i 2021

3.6.1 Ressursbruk for lønns- og regnskapstjenestene

3.6.2 Ressursbruk for styring, organisering og ledelse

3.6.3 Ressursbruk for offentlige anskaffelser

3.6.4 Nøkkeltall fra årsregnskapet

Samlet tildeling

Bevilgningsandel

Utnyttelsesgrad post 01-29

Drift

Lønn

Fotnoter

Andre føringer og prioriterte tiltak i 2021

3.7.1 Helhetlig utvikling av DFØs fagområder

3.7.2 Statlig støtte til personer uten bankkonto

3.7.3 Samarbeid mellom DFØ og Digitaliseringsdirektoratet

3.7.4 Samordning og digitalisering av arkivfunksjonen i staten

4. Styring og kontroll i virksomheten i 2021

4.1 Effektiv drift og produktivitetsutvikling

4.2 Internkontroll og risikostyring

4.3 Sikkerhet og beredskap

Hendelser

Sårbarheter

4.4 Behandling av personopplysninger

4.5 Oppfølging av saker fra Riksrevisjonen

4.6 Bemanning og personalforvaltning

Rapportering i henhold til SSBs statistikk

Rapportering i henhold til DFØs lønns- og personalsystem

Ansatte i sentralforvaltningen

Utvikling fra 2017 til 2021

Utvikling fra 2020 til 2021

Kjønnssammensetning i DFØ

Likestilling og mangfold

Ufrivillig deltid

Lønnsforskjeller mellom kvinner og menn  

Turnover

Tilgang på kompetanse for 2021

Sykefravær

Status for inkluderingsdugnaden i DFØ

Lærlinger

4.7 FNs bærekraftsmål

Offentlige anskaffelser

Delmål 8.2: Øke den økonomiske aktiviteten gjennom diversifisering, teknologisk modernisering og innovasjon

Delmål 13.2: Innarbeide tiltak mot klimaendringer i politikk, strategier og planlegging på nasjonalt nivå

Delmål 12.7 Fremme bærekraftige ordninger for offentlige anskaffelser, i samsvar med de enkelte landenes politikk og prioriteringer

Arbeid og utdanning

Delmål 8.6: Redusere andelen unge som verken er i arbeid eller under utdanning eller opplæring

Tilgang til offentlig informasjon

Delmål 16.10: Sikre allmenn tilgang til informasjon og beskytte grunnleggende friheter

Miljøtiltak i egen virksomhet

Delmål 12.5: Betydelig redusere avfallsmengden gjennom forbud, reduksjon, gjenvinning og ombruk

Fotnoter

5. Vurdering av fremtidsutsikter for DFØ i 2021

6. Årsregnskap for DFØ i 2021

Bekreftelse

Vesentlige forhold ved årsregnskapet

Bevilgningsrapportering

Artskontorapportering

Virksomhetsregnskapet

Revisjonsordning

Les prinsippnote for årsregnskapet, bevilgningsrapportering og artskontorapportering

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.